top of page
Søk

Å tegne en god skole

De beste skolene er de hvor det er vist omsorg for dem som skal bruke det. Arkitektene hos Arkipartner sniker ofte inn ekstra lys, luft og materialkvalitet når de tegner en skole.


På Jørpeland har 730 elever fått en splitter ny skole - Fjelltun - med både takterrasse, plantekasser, samlingsrom og utsikt til fjord og fjell. Både elever og ansatte skal trives, mestre, vokse, leke. Hvordan legger man best mulig til rette for en god skole allerede på tegnebrettet?



Arkitekt Marthe Schjelderup er en av de som har jobbet med å tegne Fjelltun skole. Arkipartner vant oppdraget med det beste forslaget i en arkitektkonkurranse. Noe av det de tenker på når de tegner en skole er hvordan ulike rom kan innby til ulike aktiviteter.


- Vi jobbet mye med et allrom med ulike soner, høydeforskjeller og inndelinger som gjør at mange kan være i rommet samtidig og gjøre ting hver for seg, men sammen. For å få til det må det være en spenning i rommet, det må være overraskelser underveis når du beveger deg i et rom. Få inn små amfier, lesekroker, noe som innbyr til lek, klatring, sitting, sier Schjelderup.


Mange skoler på CV-en

I tillegg til å vinne arkitektkonkurranser har Arkipartner de siste årene hatt rammekontrakt med både Sandnes kommune og Strand kommune. Derfor er Fjelltun skole den nyeste i en lang rekke skoler. Både Malmheim, Kleivane og Figgjo skole har startet som en blyantstrek på Arkipartners kontor.


Helge Bjørnevik har lang erfaring med skolearkitektur og satt sitt arkitektpreg på flere av disse skolene. Han mener det viktigste for en god skole er at den gir trygge rammer for brukerne, spesielt elevene.

- En god skole gir også rike muligheter for kultur, musikk, sang og skuespill, men også for utendørs utfoldelse og fysisk aktivitet. Vi prøver alltid å få det inn utenom det som er programmert, sier Bjørnevik.


Klasserom og grupperom er også sentrale i et læringsmiljø.

- Vår rolle er å lage best mulig rom for læring. Det er en begrenset og beskjeden rolle i forhold til at det er ressursene som jobber der som er viktigst for suksess på det området. Men når det er sagt kan vi lage dårlige rom og gode rom. Det sentrale for gode rom er godt med lys, gode lydforhold og akustikk.


På Fjelltun skole ser elevene både Idsefjorden og Jørpelandsfjellene. Hvor viktig er utsikt til natur i en skolehverdag?

- Hvis muligheten er der, så er det viktig å kunne se natur. Men det er avhengig av situasjonen. I et mer urbant miljø er det gjerne ikke mulig, sier Bjørnevik.




Materialer som varer og farger som roer ned

Når en arkitekt skal velge materialer til en skole, er det flere ting arkitekt Marthe Schjelderup ser etter.

- Det er viktig å velge robuste naturmaterialer i størst grad, materialer som har varme og stofflighet og som varer lenge, sier hun.



Schjelderup mener arkitekter med fordel kan bruke mer og flere farger. Det kan kollega Christine Bratsberg mye om, hun er fargespesialist i Arkipartner og jobber med luminanskontrast og fargevalg. Luminans betyr lysutstråling, og kontrast er viktig for å kunne skille objekter fra hverandre og oppfatte dybde og avstand. Det er også et byggteknisk krav i bygg med universell utforming.


- Det er viktig at vi velger de riktige fargene i skolebygg og andre offentlige bygg. Mange forbinder barn med veldig sterke farger, men det kan faktisk gjøre det vanskelig for dem å konsentrere seg. Derfor jobber jeg med en rolig palett, som samtidig oppfyller krav om luminanskontrast, sier Bratsberg.


Omsorg for elevene

Arkitekt Magnus Lindseth fullførte nylig Malmheim skole. Han er opptatt av ansvaret arkitekter har for de som skal bruke bygget de tegner.


- Barna som går på skolene vi tegner er ikke så bevisste på at det er en hånd og en vilje bak, de er “uskyldige ofre” for arkitekturen. Det gjelder mange bygg og brukere, de tenker ikke at det kunne vært gjort på annen måte. Det ligger et ansvar på oss som lager omgivelsene, at vi gir “ofrene” anledning til å oppholde seg i gode rom alltid. Også gjennom byggets levetid med ombygginger og rehabiliteringer, sier Lindseth.

Han husker selv da han gikk på barneskolen, en flott skole fra 60-tallet med terrazzo, gode rom og flotte rekkverk.

- I ettertid kan jeg se at det var flott arbeid som var gjort. Og jeg husker rommene veldig godt og satte nok pris på det da, men ikke bevisst. Så der ligger det et ansvar på oss som driver på med dette, ta det beste fra det som er gjort før og føre det videre. De beste skolene er de hvor det er vist omsorg for dem som skal bruke det.



2 om Fjelltun skole:


Gerd Næss Barka, rektor på Fjelltun skole:

- Vi er svært fornøyde med den flotte skolen vår. Den er faktisk verdens flotteste, sier Gerd Næss Barka, rektor på Fjelltun skole. Hun trekker frem fem ting de er spesielt fornøyde med i ledelsen:

  1. Nydelig farge- og materialvalg. De


t er estetisk flott farge- og materialvalg gjennomgående på skolen både inn- og utvendig. En blir rolig og harmonisk i slike omgivelser.

  1. Takterrassen er fantastisk: Utsikt over hele Jørpeland og rikelig med plass. Godt utstyrt (på sikt) med både utekjøkken og beplantning.

  2. Hjerterommet er som navnet tilsier blitt hjertet i skolen. Nydelig estetisk og veldig godt egnet til å samle mye folk. God akustikk og muligheter for mørklegging.

  3. Kantina er svært brukervennlig og veldig kjekk. Vi har allerede hatt pensjonistkafe med flere hundre gjester her.

  4. Skaperverkstedet er et svært innbydende rom som vi er veldig fornøyd med. Gode og praktiske løsninger med møblering.


Ragne Nyman-Apelset, prosjekteringsleder bygg og eiendom, Strand kommune:

- Det er magisk å se skolen i bruk og at den fungerer som ønsket. Det er friske, trivelige rom som tilrettelegger for god undervisning. Jeg er stolt av å ha bidratt til byggingen av Fjelltun skole, sier hun.




bottom of page